ساخت تقویم محتوایی
مرحلهی اول: موضوع/مخاطب خود را بشناسید
به ندرت پیش میآید که یک برند تنها برای یک گروه از مخاطبان محتوا انتشار دهد. اکثر کسب و کارها و سازمانها واجد گروههای سهامداران و همچنین انواع مشتریان هستند و نظر هرکدام به محتوای خاص و متفاوتی جلب میشود.
به عنوان مثال، یک آژانس دیجیتال همچون شرکت، Modirtools، نه تنها قصد دارد محتوایی بسیار خوب برای مشتریان بالقوهاش که ، فرض بگیریم، به نظامهای مدیریت محتوا علاقه دارند، تولید کند، بلکه همچنین، قصد دارد برای استخدامیان جدید بالقوه نیز محتوا تولید کند تا آنها بدانند شرکتی که قصد دارند برای آن کار کنند از چه کیفیتی برخوردار است.
ارائهی تعریف از انواع مختلف مخاطب کار یک شخصِ تنها نیست، بلکه حاصل گفت و گو میان تمام دپارتمانهای سازمان شما است که نگاهی به بیرون دارند: فروش، بازاریابی، خدمات مشتری، منابع انسانی و غیره است.
علیرغم اینکه محتمل است تمرکز اصلی استراتژی محتوایی شما توسعهی کسب و کار جدید (مثلاً تولید سرب) باشد، در صورتی که دستههای دیگر از مخاطبان را درنظر نگیرید، از نکتهای مهم غافل مانده و حتی در حق همکارانتان اجحاف میکنید.
هدف دیگر این جلسهی بینادپارتمانی – به جز تشخیص دادن گروههای مختلف مخاطبان – تصمیمگیری در مورد وزن محتوایی است که میان مخاطبان مختلف توزیع میگردد. به عنوان مثال: ۷۵٪ خریداران کالای A 10% خریداران کالای B، ۱۰٪ مشتریان فعلی، ۵٪ استخدامیان جدید بالقوه.
باید از قبل بدانید که در هر ماه/فصل/سال قادر به انتشار چه مقدار محتوا هستید. میتوانید این میزان را به شخص– ساعت تقسیم کرده یا ارزش مالی به آن تخصیص دهید.
ادارهی تولید محتوا به این شکل به شما کمک میکند تا به شکلی کاملاْ دقیق مشخص کنید به چه مقدار محتوا برای هر گروه از مخاطبان نیاز دارید. می توانید از نرم افزار مدیریت کار رایگان نیز استفاده کنید.
مرحلهی دوم: استفاده از دارایی محتوایی برای ساخت تقویم محتوا
معمولاً لزومی ندارد تمام محتوای مورد نظر را از هیچ تولید کنید. غالب کسب و کارها و سازمانها موجودیای ارزشمند از محتوا دارند که سابقاً از آنها بهرهبرداری کامل نشده است و در انتظار بازاریابی مبتکر نشستهاند که از آنها گردگیری کند.
این داراییهای محتوایی احتمالاً به یکی از اشکال زیر خواهند بود:
یک مجموعه اسلاید از جلسات تمرین که آنها را میتوان به عنوان ویدئو، پستی در وبلاگ یا مجموعه اسلایدهای آنلاین مجدداً استفاده کرد؛
اطلاعاتی که از سامانهی مدیریت ارتباط مشتری (CRM)، نظرسنجیها یا حتی بخش مالی به دست میآید و قابلیت تبدیل شدن به نمودار اطلاعات یا موضوع خبری دارد؛
مهارتهای همکارانتان که میتوان در فرم ویدئو، فایل صوتی، یا مصاحبهی مکتوب ارائه کرد؛ از بایگانی رایگان برای ذخیره محتوا استفاده کنید.
گزارشهای رسمی که میتوان در قالب یک سری پست وبلاگی بازنویسی کرد؛
پستهای وبلاگی قدیمی که میتوان با اطلاعاتی تازه بهروزرسانی کرد یا، در صورتی که تمامشان در رابطه با یک موضوع باشند، ترکیبشان کرده و یک پست طولانی یا گزارش رسمی از آنها استخراج کرد.
استفادهی دوباره از دارایی محتوایی حقیقتاً مقدار قابل توجهی از دشواریهای رسیدن به ایدههای محتوایی جدید را هموار کرده و به شما کمک میکند شکافهای موجود در برنامهی محتوایی خود را به شکلی کارآمد پر کنید. همچنین توجه داشته باشید که یک دارایی محتوایی میتواند به محتواهای متعددی ختم شود. به عنوان مثال، یک نمودار گرافیکی اطلاعات میتواند یک پست وبلاگی را حمایت کند، بدین نحو که صحت اطلاعات موجود در آن پست را تجزیه و تحلیل کند. همچنین میتوانید از ویدئویی نیز استفاده کنید که به دیگر پیآمدهای یافتههای پست وبلاگی میپردازد.
در الگوی قابل دانلود ما فضایی تحت عنوان مخزن محتوایی وجود دارد که میتوانید از فضای آن استفاده کرده، تمام ایدههای محتوایی خود را در آن یادداشت کنید و پیش از انتقال آنها به تقویم محتوایی به هر ایده یک نویسنده اختصاص دهید. حال قادر خواهید بود هر محتوا را حین شکل گرفتن بررسی کنید، در مورد فعالیتهای اجتماعی و رویدادهای مرتبط با آن یادداشت اضافه کنید، و همچنین به بررسی ایدههایی بپردازید که هیچگاه به مرحلهی انتشار نمیرسند اما منبع الهام دیگر ایدهها میشوند.
شما میتوانید تبدیل تاریخ تقویم را انجام داده و از آن مجدداً استفاده کنید. برای ساخت تقویم محتوایی می توانید از مجموعه نرم افزار فروش یار نیز استفاده کنید.
مرحلهی سوم: برنامهریزی، انتشار، تبلیغ، بررسی و تکمیل محتوا
بهتر است جلسات برنامهریزی تحریریه برای تمام افرادی که در تولید محتوا نقش دارند به صورت مرتب برگزار شده و پیش از ضربالعجل بعدی – چه ماهانه باشد چه فصلی – برنامهریزی شود. این جلسات به شما کمک میکند تا محتوای مورد نظر را از انبار محتوا استخراج کرده و برای انتشار آنها طبق یک چارچوب زمانی واقعگرایانه برنامهریزی کنید؛ همچنین در این جلسات میتوانید به فعالیتهای شبکههای اجتماعی، لیست دریافتکنندگان اخبار از طریق پست الکترونیک و دیگر مسائل مربوط بپردازید.
در این جلسات برنامهریزی میتوانید به بررسی بازدیدها، تعاملها و درآمد دورههای گذشته بپردازید تا بسنجید کدام محتوا موفقتر بوده (و احتمالاً بهتر است بیشتر شود) و کدام محتوا از موفقیت کمتری برخوردار بوده است (و احتمالاً لازم است بازاندیشی شود).
همچنین میتوان از تجزیه و تحلیل (هم اینترنتی و هم اجتماعی) و اطلاعات درآمد برای تکمیل محتوایی که پیشتر منتشر شده استفاده کرد، برای مثال، استفاده از مطالب، مقدمهها، لینک به مطالب خارجی و غیره برای تقویت بازدید و تعامل.
منبع: